アウトライン Outline

ASIAN ART & DESIGN NOW 2008

WASEDA ART FORUM 今日のアジアのアートとデザイン

| HOME | アウトライン Outline |  

はじめに

 今日、私たちの社会や地球温暖化に伴う環境など、様々な将来についての不安が生じています。私たちの未来はどのような世界でしょうか。ジョージ・オーウェルの「1984」や、レイ・ブラッドベリの「華氏451」等の世界が現実として立ち現れてくるような社会的な危機感も増しています。記事のないニュースペーパー、白紙の書籍、空っぽの図書館、コピーに溢れた美術館。今日のメディアもインターネットなどの普及に伴って、その危機感をいや増しています。ローレンス・レッシグは、インターネットや次代のメディアに操作された世界は、予想したほどには自由な社会ではない事を示唆しています。過剰な著作権や権利の横行、そしてデジタルメディアに溢れるウィルスやキッチュの山々。未来の世界、そしてそのデザインとはどのような姿を見せるのでしょうか。
 今や、人々は限りない自由を求めています。レッシグは、このような指向をフリー・カルチャーと称しています。つまりは、健康なコモンセンスに裏打ちされた自由。近年、情報デザインの概念と共に、ヒューマン・センタード・デザインのコンセプトも注目されつつあります。人々が自由に、また自身の考えや行為により、様々なメディアや環境を享受し、幸福に満たされる世界。1919年、このような世界の実現をバウハウスは目指しました。そして、これらの夢を持続しながら、ミース・ファン・デル・ローエやラズロ・モホリ=ナギ等は、新たな地を目指しました。私たちは、彼らの末裔と言っても良いでしょう。近代科学技術や近代デザインの芽生えと共に、私たちはデザインとは本来人々に従うもの、そして人々を幸福に満たすものとしてある事をより認識しつつあると言えます。今日、私たちは社会を構成する新たな概念とその手法を獲得しなければならない臨界にあり、そしてその新たな形態を明らかにしなければなりません。
 
Introduction
  Today various concerns for the future, including uncertainties about our society and climatic changes derived from the global warming, have been arising. What kind of future is waiting for us? A sense of crisis that the world of George Orwell's "1984" or Raymond Douglas Bradbury's "Fahrenheit 451" could turn into the reality is also increasing. Imagine a newspaper without articles, a book with blank pages, an empty library and a museum filled with duplications. The present-day media also have an increasing sense of crisis as the Internet and new media are spreading. Lawrence Lessig suggests that a world manipulated by the Internet or the next generation media might not offer as much freedom as we thought. There are abuses of copyright and other rights, and many viruses and kitsches have filled the digital media. What kind of future will we have? How it will be designed?
  Now, people are seeking unlimited freedom. Lessig refers to the tendency as "free culture," that is, a freedom based on proper common sense. In recent years, in addition to the concept of information design, the concept of human-centered design has been drawing attention. Imagine a world where people can freely utilize a variety of media and environments according to their wishes and purposes and gain happiness. In 1919, Bauhaus tried to realize such a world. Sustaining these dreams, Ludwig Mies van der Rohe and László Moholy-Nagy strived to attain new perspectives. It can be said that we are their offspring. Witnessing the development of the modern technology and design, we have further recognized that designs should be human-centered and make people happy. In the present, we have reached a critical point at which we should obtain a new concept of a society and methods for realizing it, and need to define its new shape.